Zakres pomocy
Zasady i zakres organizowanej pomocy w podróży
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnościami lub osobą o ograniczonej możliwości poruszania się, pomożemy Ci bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pociągami. Możemy to zrobić, jeśli umożliwia to konstrukcja:
- stacji,
- peronów,
- pociągów.
1. Jakiego wsparcia możemy Ci udzielić?
Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnościami lub osobą o ograniczonej możliwości poruszania się, pomożemy Ci:
- ustalić, które pociągi są przystosowane do podróży osób poruszających się na wózku,
- wsiąść do naszych pociągów,
- znaleźć Twoje miejsce w pociągu,
- zająć Twoje miejsce,
- wysiąść z naszych pociągów,
- w miarę naszych możliwości dostać się do komunikacji zastępczej (pociągu lub autobusu), jeśli zmieni się organizacja ruchu pociągów.
Jeśli poruszasz się na wózku, nasza drużyna konduktorska uruchomi windę lub rozłoży platformę, o ile takie znajdują się w pociągu.
2. Jakiego wsparcia nie jesteśmy w stanie Ci udzielić?
Niestety, nie pomożemy Ci:
- dotrzeć na peron,
- opuścić peronu.
Jeśli potrzebujesz tylko wsparcia w tych czynnościach, zgłoś się do zarządcy tej infrastruktury.
W naszych pociągach nie zapewniamy także wsparcia specjalistycznego, np.
- pomocy opiekuńczo-pielęgniarskiej,
- zasilania urządzeń podtrzymujących życie w trakcie podróży.
3. Gdzie znajdziesz informacje o tym, czy nasze pociągi są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózku?
Informacje o tym, czy nasze pociągi są przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózku, znajdziesz:
- w internetowych wyszukiwarkach połączeń kolejowych,
- na plakatach z rozkładami jazdy pociągów dostępnych na stacjach.
Informacje te możesz też uzyskać na Infolinii PKP Intercity pod numerem:
- 42 205 45 31 (koszt połączenia zgodny z taryfą operatora).
4. Jaki pociąg będzie dla Ciebie najlepszy?
Jeżeli poruszasz się na wózku, wybierz pociąg przystosowany do przewozu osób poruszających się na wózku. Najbardziej komfortową podróż zapewni Ci pociąg wyposażony w platformy wjazdowe lub windy.
Jeżeli wybierzesz pociąg bez platformy wjazdowej lub windy:
-
drużyna konduktorska nie udzieli Ci wsparcia przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego,
-
nie będziemy mogli zagwarantować Ci komfortowej podróży w przestrzennym przedziale i dostępem do przystosowanej dla Ciebie toalety.
Informację o takich pociągach oznaczyliśmy symbolem znajdziesz ją na:
- rozkładach jazdy,
- stronie internetowej,
- tablicach ogłoszeń na stacjach.
Graniczne parametry konstrukcyjne wózka inwalidzkiego przystosowanego do przewozu
pociągiem są następujące:
- wymiary podstawowe:
- szerokość 700 mm powiększona, o co najmniej 50 mm z każdej strony na ręce podczas przemieszczania się,
- długość 1 200 mm powiększona o 50 mm na stopy,
- koła – najmniejsze koło musi być w stanie pokonać szczelinę o szerokości 75 mm w poziomie i różnicę wysokości 50 mm,
- wysokość – maksimum 1 375 mm wraz z użytkownikiem,
- łuk skrętu – 1 500 mm,
- masa:
- przy pełnym obciążeniu wózka z użytkownikiem (oraz z ewentualnym bagażem) wynosząca 300 kg w przypadku elektrycznego wózka inwalidzkiego, dla którego nie jest wymagana pomoc w celu przejechania przez urządzenie wspomagające wsiadanie,
- przy pełnym obciążeniu wózka z użytkownikiem (oraz z ewentualnym bagażem) wynosząca 200 kg w przypadku ręcznego wózka inwalidzkiego,
- wysokość pokonywanych przeszkód i prześwit pod wózkiem:
- wysokość pokonywanych przeszkód: maximum 50 mm,
- prześwit 60 mm (min.) z kątem nachylenia w górę pod kątem 10 stopni na górze dla ruchu do przodu (pod podpórką pod stopy),
- maksymalne bezpieczne nachylenie, na którym wózek pozostanie stabilny:
- wymagana stabilność dynamiczna we wszystkich kierunkach przy nachyleniu wynoszącym 6 stopni,
- wymagana stabilność statyczna we wszystkich kierunkach (w tym z uruchomionym hamulcem) przy nachyleniu wynoszącym 9 stopni.
Jeśli korzystasz z wózka z dodatkowym wyposażeniem, na przykład przystawką, to graniczne parametry konstrukcyjne dla takiego wózka są takie same jak dla wózka bez tego wyposażenia.
Jeśli wózek z dodatkowym wyposażeniem nie spełnia granicznych parametrów konstrukcyjnych, to wyposażenie możesz zdemontować i przewieźć je jako bagaż.
Nie udzielamy pomocy przy rozkładaniu lub składaniu sprzętu ortopedycznego, którego używasz w czasie podróży. Czynności te musi wykonać Twój opiekun lub przewodnik, lub musisz to zrobić we własnym zakresie.
5. Na czym polega asysta na dworcu?
Na niektórych dworcach pracują asystenci, którzy mogą Cię wesprzeć, gdy będziesz wsiadać do pociągu lub z niego wysiadać. Wykaz dworców, na których pracują asystenci, znajdziesz tutaj.
Na tych stacjach możesz otrzymać wsparcie, jeśli chcesz przemieszczać się:
- po terenie dworca,
- po peronach,
- przejściami podziemnymi,
- kładkami i innymi ciągami komunikacyjnymi, po których mogą poruszać się piesi.
Jeśli nie dostaniesz informacji na temat tego, o której godzinie masz się spotkać z asystentem, przyjedź na miejsce spotkania co najmniej 30 minut przed godziną odjazdu pociągu. Godzinę tę znajdziesz na rozkładzie.
6. Co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?
Jeżeli oprócz pomocy w naszym pociągu potrzebujesz wsparcia:
- w pociągu innego przewoźnika,
- na terenie dworca,
powiadomimy odpowiednio:
- tego przewoźnika
- zarządcę dworca.
Nie możemy jednak zagwarantować, że te instytucje udzielą Ci takiej pomocy, jakiej potrzebujesz.