Zbliżamy ludzi do ekologicznego transportu!
Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego biorąc pod uwagę emisje CO2 w przeliczeniu na kilometr przejechany przez pasażera.
Jak liczymy ślad węglowy?
Kolej charakteryzuje się ponad 4 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i blisko 5 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy.
Prezentowane na naszych biletach wielkości emisji CO2 wyliczane są w oparciu o wskaźniki pochodzące z raportów branżowej organizacji - CER (Community of European Railways and Infrastructure), bazujących na danych Europejskiej Agencji Środowiska. Przyjęte wskaźniki wyrażone są w jednostce g CO2/pasażerokilometr (paskm). Kalkulacja emisji odbywa się poprzez mnożenie odległości handlowej (km) i wartości wskaźnika, co daje możliwość porównania różnych środków transportu przy tym samym pokonanym dystansie.
Wskaźniki emisji CO2 dla poszczególnych środków transportu (na podstawie danych CER)
- 66,6% Samochody osobowe
- 27,1% Ciężarówki
- 14,0% Transport wodny
- 13,4% Lotnictwo cywilne
- 11,0% Lekkie samochody dostawcze
- 1,3% Motocykle
- 0,5% Inne
- 0,4% Kolej
Kompensacja CO2
Podróż koleją jest ekologicznym wyborem, nie chcieliśmy jednak na tym poprzestać. Wprowadziliśmy nową funkcjonalność w naszych systemach sprzedaży, która stwarza naszym podróżnym możliwość udziału w dalszym redukowaniu emisji związanej z przejazdem.
Wybierając opcję Kompensacja CO2 przy zakupie biletu, możesz dołożyć swoją „cegiełkę” we wsparcie działań w zakresie ekologii. Uiszczając dobrowolną opłatę, której wysokość można określić w ostatnim kroku zakupu biletu, masz pewność, że zebrane środki wspomogą realizowane przez nas projekty środowiskowe.
Informacja o uiszczonej opłacie w ramach „Kompensacji CO2” jest widoczna na bilecie, dodatkowo, w aplikacji mobilnej w zakładce „Ślad Węglowy” możesz sprawdzić sumę przekazanych opłat na Kompensację CO2 w ciągu roku. Opłata, jako darowizna jest co do zasady bezzwrotna.
Wpłaty mają charakter darowizny celowej z przeznaczeniem na wybrane przez Spółkę projekty związane z ochroną środowiska.
Przeznaczenie środków z Kompensacji CO2
nasadzenia lasów i drzew
ochrona i odbudowa gatunków roślin i zwierząt
ochrona i odbudowa ekosystemów
działania termomodernizacyjne
inwestycje redukujące emisje do atmosfery
inwestycje w odnawialne źródła energii
inne działania wykazujące pozytywny wpływ na środowisko
środki nie będą przeznaczone na wspieranie paliw kopalnych czy inne działania szkodliwe dla środowiska
Realizacja projektów środowiskowych
Wykorzystanie środków z Kompensacji CO2:
Data | Partner | Cel |
Kwiecień 2025 r. | ![]() |
Nasadzenie 700 drzew |
Raportowanie ESG
Czym jest ESG?
W dobie wyzwań klimatycznych i społecznych niezwykle istotna jest świadomość oddziaływania prowadzonej działalności na otoczenie i odpowiedzialne zarządzanie firmą zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. ESG to zestaw kryteriów niefinansowych, które określają ak działalność firmy wpływa na otoczenie:
Raportowanie ESG – raportowanie zrównoważonego rozwoju
W celu ujednolicenia standardów raportowania obszaru ESG w przedsiębiorstwach na terenie Unii Europejskiej opublikowano dyrektywę CSRD czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o raportowaniu przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive). Obowiązkowe publikowanie danych ESG ma zapewnić porównywalność oraz transparentność informacji przekazywanych przez spółki i umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji o zrównoważonych inwestycjach.
Na mocy dyrektywy obowiązek sprawozdawczości ESG będzie spoczywał również na PKP Intercity. Spółka będzie zobowiązana przygotować pierwszy raport ESG w 2026 roku za rok 2025. Obowiązek będzie realizowany w Grupie PKP w formie raportu skonsolidowanego, którego zakresem zostaną objęte poszczególne spółki grupy, w tym PKP Intercity wraz ze spółkami zależnymi. Mając świadomość skali przedsięwzięcia oraz potrzeby zaangażowania wielu jednostek organizacyjnych naszej Spółki, już w 2024 roku rozpoczęliśmy przygotowania do wdrożenia sprawozdawczości ESG.
Kolej - niskoemisyjny środek transportu
Ponad ¼ całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z sektora transportu, z tego niespełna 72% z transportu drogowego. Kolej zaś odpowiada jedynie za 0,4% emisji1 (dotyczy emisji pojazdów spalinowych)
Emisje w transporcie w UE
Podział emisji wg rodzaju transportu (2019)
Wybór pociągu jako środka lokomocji ma więc bardzo duże znaczenie dla środowiska.
Według raportów Europejskiej Agencji Środowiska podróż pociągiem pozostaje najbardziej przyjaznym dla środowiska rodzajem zmotoryzowanego transportu pasażerskiego w Europie – pod względem emisji gazów cieplarnianych – w porównaniu z podróżą samochodem lub samolotem (…) Podróż koleją to najlepszy i najrozsądniejszy sposób podróżowania2.
Zrównoważony rozwój transportu to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Jednym z głównych celów dla całego sektora transportowego, w tym pasażerskiego, jest znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2030 roku rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji CO2, a do 2050 roku sektor transportu dokona 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych. Aby spełnić cele Europejskiego Zielonego Ładu, kolej będzie musiała przejąć większą część transportu pasażerskiego i towarowego3.
Wybierając pociąg możesz mieć swój udział w ochronie klimatu.
1 Źródło: Parlament Europejskiotwiera się w nowym oknie
2 Źródło: Europejska Agencja Środowiskaotwiera się w nowym oknie
Elektryfikacja i modernizacja taboru
Aż 85% naszych pojazdów trakcyjnych nie emituje spalin. Dodatkowo, pociągi Pendolino, PesaDART i FLIRT3 już na etapie projektowania, zostały zbudowane z materiałów podlegających recyklingowi.
Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 spełniają założenia jednych z najnowszych norm emisji spalin w tym Stage IIIB i Stage V. Zastosowane układy redukują toksyczne składniki, takie jak tlenki węgla (CO), tlenki azotu (NOx), bądź zatrzymują najniebezpieczniejsze składniki spalin, jakimi są cząstki stałe (PM), obniżając ich obecność w spalinach do minimum. Dodatkowo, zmodernizowane lokomotywy serii SM42 posiadają możliwość pracy z wykorzystaniem energii pochodzącej wyłącznie z zabudowanych akumulatorów redukując wpływ na środowisko naturalne.
Na zakup i modernizację taboru kolejowego pozyskaliśmy ze środków unijnych już ponad 3 miliardy złotych.
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, zrealizowaliśmy 10 projektów współfinansowanych przez Unię Europejską. Dzięki tym środkom zmodernizowaliśmy i zakupiliśmy:
263 wagony
30 lokomotyw spalinowych
60 składów EZT
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 zrealizowaliśmy projekty, dzięki którym zakupiliśmy i zmodernizowaliśmy:
335 wagonów
53 lokomotywy
Realizując inwestycje taborowe, zmniejszamy negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne oraz dbamy o komfort naszych pasażerów. Więcej informacji
Od kilku lat inwestujemy też w nowoczesne myjnie taborowe wykorzystujące najefektywniejsze sposoby zużycia wody w ramach obiegu zamkniętego z własnymi oczyszczalniami ścieków i możliwością zbierania deszczówki. Szczelna nawierzchnia myjni wyposażona w odpływy oraz system dozowania zminimalizuje oddziaływanie na środowisko użytych do mycia środków chemicznych. Od 2022 r. takie obiekty powstały w Warszawie, Wrocławiu oraz Krakowie.
Miks energetyczny
Zależy nam na redukcji emisji CO2, dlatego planujemy wdrożenie modelu umożliwiającego zmianę naszego miksu energetycznego. Stopniowe zwiększanie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) pozwoli obniżyć emisje przewozów taborem elektrycznym. Zgodnie z opublikowaną przez PGE Energetyka Kolejowa S.A. strukturą paliw 2024, udział OZE w miksie energetycznym, z którego pochodzi kupowana przez nas energia elektryczna wynosi 25,30%. Poniżej przedstawiamy wykres ilustrujący strukturę paliw wykorzystanych do wytworzenia energii elektrycznej sprzedanej przez naszego dostawcę.
Innowacje na rzecz ekologii
Współpracujemy z czołowymi ośrodkami badawczymi i uczelniami, aby skutecznie realizować cele związane z ochroną środowiska oraz podnoszeniem jakości naszych usług. Wspólne projekty badawczo-rozwojowe pozwalają nam wprowadzać innowacje technologiczne, optymalizować procesy i tworzyć nowoczesne, ekologiczne rozwiązania. Razem kształtujemy przyszłość zrównoważonego i bezpiecznego transportu kolejowego.
Realizowane projekty
projekt dotyczący przebudowy gospodarki energetycznej
Wspólnie z Instytutem Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej realizowaliśmy projekt dotyczący przebudowy naszej gospodarki energetycznej. Celem realizacji projektu była poprawa efektywności energetycznej Spółki. W związku z rosnącymi cenami paliw, malejącymi zasobami paliw konwencjonalnych oraz troską o ochronę środowiska i zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Spółki istotne jest podjęcie odpowiednich działań, które przyczynią się do bardziej efektywnego zużywania energii.
projekt dotyczący badania możliwości zastosowania paneli fotowoltaicznych na dachach wagonów
Projekt został wyłoniony w ramach konkursu “Kolej na naukę”. Celem projektu jest zmniejszenie zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci trakcyjnej, a tym samym stopniowe zwiększanie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
współpraca z Politechniką Opolską w zakresie nowoczesnych technologii stosowanych w transporcie kolejowym
W ramach trójstronnego porozumienia o współpracy naukowo- technicznej z Politechniką Opolską i PKP Intercity Remtrak, wspólnie uczestniczymy w konferencjach naukowych oraz spotkaniach branżowych, które stanowią okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń z innymi specjalistami. Współpraca ta pozwala pracownikom naszej grupy rozwijać swoje kompetencje, realizując prace doktorskie związane z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w transporcie kolejowym oraz publikując artykuły naukowe we współpracy z promotorem. Zależy nam na poszerzaniu naszej wiedzy i doskonaleniu umiejętności, tak aby być na bieżąco z nowymi trendami i technologiami stosowanymi w branży.
Projekt bliźniaków cyfrowych
Pilotażowo, we współpracy z dostawcą technologii digital twin, opracowaliśmy projekt cyfrowego bliźniaka części bocznicy Zakładu Centralnego na Olszynce Grochowskiej. Celem tego przedsięwzięcia jest ocena potencjalnych korzyści wynikających z wdrożenia tej technologii oraz analiza możliwości jej zastosowania w Spółce. Korzyściami z wdrożenia tej technologii są m.in. usprawnienie utrzymania infrastruktury, optymalizacja zarządzania obiektami, czy poprawa bezpieczeństwa pracy. Obecnie prowadzimy analizy, które pozwolą nam określić, w jaki sposób technologia ta może wspierać rozwój i efektywność naszej działalności.
Jak uczynić podróż jeszcze bardziej eko?
Przed wyjazdem
- Przykręć grzejniki.
- Wyłącz z gniazdek urządzenia elektryczne.
W podróży
- Zgnieć butelkę zanim wyrzucisz ją do kosza.
- Jeśli to możliwe, używaj biletu elektronicznego zamiast drukowanego.
- W WARSIE, zamiast do papierowego, poproś o kawę do swojego kubka termicznego.
Na miejscu
- Zabierz ze sobą rower i pozostań eko.
- Zamiast samochodu skorzystaj z transportu publicznego.
Nowość! Uruchomiliśmy nowy system sprzedaży e-IC 2.0
Jadę z
PRZEZ
Jadę do